TeMa-dag "Toll og handel - Fokus på Brexit og internasjonale avtaler" - 15.05.2019

I skrivende stund vet man ikke hva som skjer med Brexit, men den 15. mai bør ting være klarere - og da strømmer spørsmålene på.  Næringsmiddelindustrien må være forberedt!  Hvilke avtaler er i emning, hvilke avtaler er i havn, hvordan får vi hjulene til å "gå rundt som vanlig"?  Ikke bare Brexit bekymrer, det er stadig endringer også i andre handelsavtaler, og det er ikke alltid lett å følge med.  På denne TeMa-dagen håper vi å få oppdatert dere som jobber med toll og logistikk i deres firma så godt som overhodet mulig, samtidig som dere får vite hvor hjelpen finnes når man er i tvil.  Møtet finner sted på Felix Konferansesenter, Aker Brygge, Oslo.  

PROGRAM:

Kl. 09.30-09.50   Velkommen v/møteleder Kenneth Fredriksen, ass.kvalitetsleder i Bama Trading og styremedlem i Teknologisk Matforum
Kl. 10.00-10.40

"Fakta om Brexit og næringsmiddelindustrien" 
v/fagsjef næringspolitikk Gerhard Salicath, NHO Mat og Drikke 

Kl. 10.40-11.20

"Toll og handel - hvordan håndterer man import og eksport i dagens marked og hvilke avtaler er i havn med tanke på Brexit?"
v/tollrådgiver/Senior Manager Helene Hval, BDO Advokater 

Kl. 11.20-11.30 En rask spørsmåls- og diskusjonsrunde før vi går til lunsj
Kl. 11.30-12.30 Lunsj
Kl. 12.30-13.05

"Status GSP - REX"
v/seniorrådgiver Susann Nilsen, Tolldirektoratet

Kl. 13.05-13.40

"Handel mellom Norge og EU - Ny artikkel 19-avtale og Brexit"
v/seniorrådgiver Sigurd Siem, Landbruks- og matdepartementet

Kl. 13.40-14.10 Kaffepause
Kl. 14.10-14.50

"Incoterms ® 2010 - et "must" for enhver importør/eksportør"
v/daglig leder Christian Lien, Fender Claims Services AS 

Kl. 14.50-15.30

"Problemløsning innen toll og handel i praksis"
v/Teamleader Customs Per Thomas Olsen, Mills AS 

Kl. 15.30-15.45

Oppsummering/evt.spørsmål - avslutning

 

 Det er også avsatt 5-10 min. til umiddelbare spørsmål på slutten av hvert innlegg.

Firma som ønsker det kan få satt opp en roll-up eller stående plakat mot et tillegg på kr. 2000,-. Send da en mail med bestilling til post@teknologiskmatforum.no 

 

PÅMELDING SNAREST:

Benytt påmeldingsskjemaet på forsiden av vår hjemmeside.  Du trykker bare på datoen det gjelder og velger mellom medlem /ikke medlem.  Dersom du ikke er medlem, men ønsker å bli det så benytter du valget "medlem", og fyller ut innmeldingsskjema under fanen "Medlem"*.  

Deltageravgiften er kr. 2965,- for medlemmer og kr. 3715 for ikke-medlemmer (1/2 pris for studenter og pensjonister). OBS:  Studentpris kun kr. 200,- for inntil 3 studenter.  Prisen inkluderer evt. innkomne overheads/manus på e-mail etter møtet med forbehold om at vi får inn slike.  Faktura for deltageravgift kommer like før eller etter TeMa-dagen. 

 

Avbestillingsfrister:  

Fri avbestilling innen 15 dager før arrangementet.

Evt. sykeforfall meldes snarest mulig, senest om morgenen før møtestart.  Ved tilsendt sykmelding eller attestert egenmelding vil man få full refusjon minus eksp.gebyr på kr. 250,-.  Det er også mulig å sende annen i sitt sted (endringsgebyr kr. 250).

Vårt tlf.nr. er 51 54 92 91 - post@teknologiskmatforum.no 

 

Medlemskap:

Medlemskap koster kun kr. 1100/år inkl. abonnement på fagbladet Matindustrien og nettbladet Packnews. Link for innmeldingskjema  

Møtested:  Felix Konferansesenter på Aker Brygge, Bryggetorget 3. 0125  OSLO.  

Parkering er mulig i Aker Brygge P-Hus.

 

Velkommen!

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×